Friday

Rindu masakan mak!

Assalam,


sejak2 mengandung nie, makan apa pun xsama macam makan masakan mak..
even mak mertua masak pun xsama macam masakan mak..
oh! tekak, kenapa macam nie.. huhuu..

selalu terbayang2 masakan mak..
tambahan pulak bulan Ramadhan nie, mengidam macam2..
tapi nak semua mak yang masak..
boleh ka? kecian mak, dengan kerja lagi..mesti letih.. huhu..
tapi nak buat macam mana kan..
teringin sangat2.. huhu..

Dulu time keja di Maem, tiap2 hari bawak bekal..
tiap2 hari nasik goreng, kekadang abah goreng, kekadang mak goreng..
hari jumaat ja, abah mai antaq nasik putih dengan lauk pauk..
kalo mak buat nasik goreng, mesti letak daun kaduk..
macam kat bawah nie... sedap sangat2..
sampai sekarang, makan la nasik goreng mana pun, mesti xsama macam nasik goreng mak..
huhuu

Daun kaduk

dan kalo bunga tongkeng ada banyak, mak mesti buat kerabu..
sedap sangat2.. dengan khasiat pun banyak..
walaupun pahit sikit tapi bila dah buat kerabu tu, rasa masam2 manis, memang terbaikkk laa!

Kerabu bunga tongkeng

Even mak goreng ikan pekasam pun sedap..sedangkan boh bawang, serai, cabai ja..
xtau la.. mungkin sebab nama pun MAK kan, mesti la sedap..

 
Ikan pekasam

Kalo dapat Ikan Demam nie, lagi terbaik! tambah2 bulan posa.. paling syok sesi meratah..atau sesi berebut ikan dengan Dikyang or Abang Adi..


Ikan Demam

Lauk simple macam nie, xyah cakap la..
main campak2 pun dah sedap.. xdak sapa boleh lawan..
Mak juga yang terbaik.. Abah buat pun sedap jugak.. hehehe..


Asam Pedas

yang nie makanan petang, antara yang mak buat, Lepat pisang dengan Pulut Dakap..
ah! sedapnya di kala ini kan.. huhuhu.. *dugaan*

Lepat Pisang

Lepat Pisang

Pulut Dakap

Pulut Dakap

Nie kalo raya, xsah kalo xbuat..
sat ja mesti licin...sebab sedap.. penuh lemak berkrim.. hehe..
makan pulak dengan rendang / sambal ayam mak buat.. oh! terbaik la...
boleh kalo mengidam sekarang? oh! nafsu! huhuuu
Tahun ni xtau sempat makan ka x sebab raya di Pedu..
mesti xsama macam ketupat mak kan.. huhuhuu

Ketupat
Hari rabu lepas, bagitau abah, teringin sangat nak makan ketam..
tapi xmau ketam masak gulai lemak tapi nak ketam masak lemak cili padi..
xtau kenapa.. sebab teringin la kot..
ermmm


source : Google

Guest what?!


tadi abah kol bagitau, dah beli ketam..
nak mintak mak buat apa? saya bagitau la nak masak lemak cili padi..
hati terus berbunga riang..


tapi....





xtau la boleh balik ka x..
kalo xboleh, alangkah kecewanya..
ermmmmm...



Tiada masakan sebaik masakan Mak!!



xoxo





love!





2 comments:

  1. kak.. pulut dakap tu apa kak??
    xpernah dengar seumur idup..

    bunga tongkeng pon x pernah dgr..
    hihihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. oo.. pulut dakap kalo xsilap, mak boh pulut ngn santan macam pulut nak makan dengan durian tu.. pastu balut dengan daun pisang.. sedap kalo cicah dengan susu.. hehe..

      bunga tongkeng nie memang jarang orang dengar..kalo ada pun, xramai yang tau yang bunga nie boleh makan..

      Delete

orang cakap cakap

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...