Pages

Tuesday

Baiti Jannati : Loan Bank

Bismillah


Assalamualaikum...

haa ritu kan dah gtau yang bank ada call mintak submit document untuk apply loan..
ikut pemaju, depa nya panel bank, BSN dan Public..
mula tu, BSN mintak dulu..so kami pun bagi la segala bagai document..
antaranya yang pegawai bank BSN ni mintak..
- slip gaji dua orang (in case 2 nama la) utk 3 bulan
- surat pengesahan jawatan
- epf statement 2012 & 2013
- surat berkaitan simpanan contohnya ASB ka..
- EA form ( untuk yang ada potongan income tax)
pastu waktu jumpa pegawai tu, orang melayu kita la..muda lagi..
dia kata macam potongan tabung haji dalam slip gaji tu akan di tambah balik jadi income..
dengan potongan ASB hat bulanan tu..so kami pun ok..

lepas dua minggu, Public bank nya pegawai pun call sebab pemaju dah bising, lama sangat kan..
so kami contact la pegawai BSN tadi..dia kata loan reject sebab negative income..
aku pun pelik la..tak kan sampai negative income kan..
dia kata sebab ASB laki aku, tak dak surat menyatakan potongan bulanan berapa RM,
so bank guna rate depa sendiri.. jadi la potongan sebulan RM700++
gila kau tau...dah macam beli keta sebijik.. sedangkan ASB laki aku baru sebulan RM250 macam tu..
kami pun rushing la g RHB sebab ASB laki aku under RHB..
seb baik pegawai customer service RHB kat sungai petani tu baik gila..
memang 5 bintang aku bagi dia..dia kira tolong dapat kan surat ASB laki aku la..
last memang xleh nak dapat, so dia try guna Online RHB tu..macam CIMBClick tu la..
tengok2 leh print statement dari situ ja..hehe..
BSN just nak amount bayaran bulanan tu berapa ja..so dari Online RHB tu memang ada..

then, kami pun bagi la statement tu kat pegawai BSN tu..dia kata dia akan reappeal loan tu la..
pastu, Public lak dok chase mintak document kan..
so kami tunggu BSN la sebab pegawai tu amek original nya document..

tunggu punya tunggu.. pegawai BSN kata, loan reject jugak..
so aku dah down gila dah time tu.. maybe dah bukan rezeki aku kan..
pastu gi amek semua document kat pegawai BSN tu..submit kat Public lak..
kali ni memang pegawai Public ni mintak extra document..
sebab laki aku keja ada OT.. so dia mintak slip gaji laki aku utk 6 bulan..
depa akan amek average sebulan OT laki aku..

pastu dalam 2 minggu tunggu..laki aku kol pegawai Public tu..
dia kata lum dapat keputusan..

tup tup ada sorang lagi pegawai BSN kol.. kali nie Cha Ya Nun Alip la..
dia kata depa akan reappeal loan..sebab pemaju dah bising..loan tak dapat..
kalo memang tak dapat, depa nak jual kat orang lain..
so pegawai BSN kedua nie..dia mintak extra document jugak..
so add.. 6 bulan slip gaji laki aku untuk amek average OT sebulan, salinan buku ASB laki bini sebab nak tengok dividen ASB setahun..sebab tu pun kira income kan..

Laki aku pun siapkan semua document semula..
aku time nie memang tak dak mood langsung dah.. kecewa weii..
redha ja time ni..huhu

hari sabtu17hb kami set jumpa kat food court tesco mergong..
nak submit document semua tu..
so isi balik la form2 bagai tu..
pastu aku saja tanya kenapa boleh negative income..

so si pegawai kedua ni tunjuk la ..
rupanya pegawai hat first tu, jadikan potongan tabung haji kami sebagai loan...pastu statement ASB laki aku tu dia tak guna pun untuk reappeal sebab dia memang TAK reappeal pun..huhu...
marah betol aku time tu..huhu..

pastu lepas dia dah terang semua...kira lengkap la penerangan dia..
dia tunjuk jadual bagai.. kira detail la dia terang..aku pun faham..
dia kata bagi masa dalam 2 minggu untuk keputusan sebab dia reappeal loan tu semula..

ok la pastu, aku still redhooo lagi kalo tak dak rezeki kan untuk rumah idaman tu..huhu
nak buat cena kan..hehe..

tengok tengok ari jumaat lepas 23hb.. pegawai tu kol time maghrib dah..
kami tengah dok siap2 nak solat nak g Jamuan Hari Raya office aku..
dia kata LOAN APPROVED!!!!

hampa tak tau perasaan aku time tu..
sebak ja rasa..huhu..
Alhamdulillah ada jugak rezeki kami kan.. huhu..

so ahad lepas 25hb terus p bank, sign agreement.. hehe..



Alhamdulillah















No comments:

Post a Comment

orang cakap cakap

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...