Pages

Thursday

Rumah :: Grill

Assalamualaikum..

Lepas dah dapat kunci umah..
Kami laki bini dah start survey2 grill utk satu umah..
Yelah..umah ni banyak pintu, tingkap dan cermin2.. jadi dah boleh agak kos pemasangan grill mesti quite high kan..

Antara pekara pekara yg kami rasa penting utk pemasangan grill ni :-

1) Design

Kami mula2 plan nak design S tu..kalo boleh utk semua pintu tingkap dan cermin.. tp mengenangkan umah ni bnyk sungguh tingkap2 dan cermin2 jadinya kami tukar plan..
Kami nak gril style lurus2 ja..
Senanh dan menjimatkan..
Supplier cakap, harga mengikut design.. lagi complicated sesuatu design lagi mahal harga dia..
Jadi kami kan budget sikit jadi pilih design lurus2 saja..

2) Material

Aku tak tau sangat material2 ni..bukan bidang aku..jadi aku xamek tahu..haha
Yg aku tau aku nak grill mcm zaman la ni la..yg putih2 lurus tu..hahaha..
Tapi supplier ada bgtau jenis2 material..
Yg iron tu mahal sikit tapi xlawa..haha..

Jadinya untuk design dan material yg kami nak tu kami da dapat 2 harga dr supplier yg sudi quote.. 

1) supplier cina yg mai ronda2 kawasan umah time suami ada di umah.. dia quote rm3085 keseluruhan.

2) supplier satu lg ni kwn sekolah aku dulu..dia pm aku dlm fb..ari rabu lepas dia ada g umah ngn suami p ukuq2 bagai.. jadi dia quote rm3800..huhu

Hampa nampak dak perbezaan harga dia?

Abah aku kata supplier melayu dpt barang harga mahai..sebab tu dia bg harga mahai..sedangkan supplier cina ni confirm dapat barang harga murah dr supplier melayu..sebab tu dia quote harga jauh beza gila..

Sedihkan?

Macamna la bisness orang melayu kita nak maju kan.. sedih nya..

Tp nak aku amek ngn supplier kawan aku tu xpadan sgt..mahai sgt pulak..kalo beza seratus dua boleh consider jgk..ni beza lebih dr rm600..hukhukhuk..

Jadi kebetulan..kawan suami aku dia ada bg contact kawan dia..so kami nak try minta quote tgk berapa pulak harga dia..

Itu ja kot yang aku dapat cerita..

No comments:

Post a Comment

orang cakap cakap

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...